29.11.2012r.
Lekcja 10
Temat: Urządzenia peryferyjne.
Urządzenie peryferyjne to dowolna część komputera inna niż procesor i pamięć operacyjna, jak np. klawiatura, monitor, mysz, drukarka, skaner.
1.Monitor komputerowy – ogólna nazwa jednego z urządzeń wyjścia do bezpośredniej komunikacji operatora z komputerem. Zadaniem monitora jest natychmiastowa wizualizacja wyników pracy komputera.
Obecnie używane monitory to ekrany komputerowe, obsługiwane przez komputer zwykle za pośrednictwem karty graficznej.
Od około 2005 roku rynek zdominowały monitory LCD. W najtańszych modelach sygnał jest nadal przesyłany analogowo przez złącze D-Sub. Bardziej bogato wyposażone modele posiadają gniazda cyfrowe, takie jak DVI, HDMI, DisplayPort, pozwalające uzyskać znacznie lepszą jakość obrazu i wyższe rozdzielczości.
2. Klawiatura komputerowa – uporządkowany zestaw klawiszy służący do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania danych.
W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju
klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji
specjalnych, o znaczeniu definiowanym przez użytkownika.
3.Mysz (z ang. mouse) – urządzenie wskazujące używane podczas pracy z interfejsem graficznym systemu komputerowego.
Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie
monitora poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Mysz
odczytuje zmianę swojego położenia względem podłoża i wysyła ją w formie
danych cyfrowych
do komputera, który dokonuje odpowiedniej zmiany położenia kursora na
ekranie. Najczęściej wyposażona jest w dwa przyciski i kółko do
przewijania ekranu, które może również pełnić rolę trzeciego przycisku.
4.Projektor – urządzenie służące do wyświetlania ruchomego obrazu
na ścianie lub na innej powierzchni, która służy za ekran projekcyjny.
Projektory te głównie stosowane do wyświetlenia filmów odtwarzanych
przez komputer lub komputerowych prezentacji. Projektory komputerowe
oparte są na dwóch technologiach LCD i DLP.
5.Drukarka – urządzenie współpracujące z komputerem,
służące do przenoszenia danego tekstu, obrazu na różne nośniki druku
(papier, folia, płótno itp). Niektóre drukarki potrafią również pracować
bez komputera, np. drukować zdjęcia wykonane cyfrowym aparatem fotograficznym (po podłączeniu go do drukarki lub po włożeniu karty pamięci z zapisanymi zdjęciami do wbudowanego w drukarkę slotu).
Mianem drukarki określa się też sterownik w systemie operacyjnym,
natomiast samo urządzenie określane jest jako urządzenie drukujące.
6. Skaner – urządzenie
służące do przebiegowego odczytywania: obrazu, kodu paskowego lub
magnetycznego, fal radiowych itp. do formy elektronicznej (najczęściej
cyfrowej). Skaner przeszukuje kolejne pasma informacji odczytując je lub
rejestrując. Nie jest to więc zwykły czytnik, a czytnik krokowy (np.
skaner obrazu nie rejestruje całego obrazu w jednej chwili jak aparat
fotograficzny, a zamiast tego rejestruje kolejne linie obrazu - dlatego
głowica czytająca skanera przesuwa się lub skanowane medium pod nią).
Nazwa skanera jako czytnika przebiegowego, często przenoszona jest na
czytniki nieprzebiegowe (np. elektroniczne).
7.Ploter (ang. plotter) – komputerowe
urządzenie peryferyjne, służące do pracy z dużymi płaskimi
powierzchniami, mogące nanosić obrazy, wycinać wzory, grawerować itp.
Ploterów używają głównie graficy komputerowi, poligrafowie i architekci.
8. Kamera internetowa (ang. webcam) – kamera cyfrowa, podłączana bezpośrednio do komputera, zazwyczaj za pomocą złącza USB. Kamera może transmitować obrazy statyczne (co pewien czas, zwany czasem odświeżania, przesyła pojedynczy obraz) lub transmisja może odbywać się w sposób ciągły (tzw. streaming cams). Najprostsze modele oparte są na tańszej matrycy CMOS,
o niewielkich rozmiarach, rozdzielczości 640x480 pikseli i przydadzą
się użytkownikom mało wymagającym i mającym niezbyt wydajne łącze
internetowe.
9.Dżojstik (po polsku - manipulator drążkowy; ang. joystick, od joy – zabawa, stick – patyk, drążek) – urządzenie wejścia komputera,
manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W
podstawowej wersji zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na
podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną
reakcję sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane
im działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i
samym drążku. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki (ang. joy stick), lecz do sterowania samolotami, nazywano je wtedy „drążkami sterowniczymi” (ang. „control stick”).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz